Tuesday, March 18, 2008

Nama + Pelik + Panjang - Semuanya Ada Di Dalam Novel EA

Assalammualaikum ... Hai ...

Masukkan N3 pun on off on kan. Apa nak buat, sedang mengejar masa untuk siapkan karya agung yang entah ke berapa sebab Naina dah minta lah ... Naina sabar ye ... lagi 4 bab merdeka. Hehehe ... Yahooo ... Psst .. nak tahu ke apa tajuknya ... Mai dekat-dekat sikit nak bisik tajuknya ialah ... MC. Keh keh keh ... Mana leh bagitau, nanti ada yang ambik dulu habislah. Dah parah nak kena carik tajuk lain. Bukan senang nak cari tajuk yang sesuai dengan jalan cerita beb. Silap-silap haribulan pecah kepala dibuatnya. Lepas sain kontrak nanti saya bagitahu key ... ala-ala bucuk-bucuk, jangan ler merajuk.

N3 kali ni saya hendak membicarakan tentang NAMA. Pelikkan kenapa nak cakap tentang nama pulak tapi inilah yang selalu dilaung-laungkan kepada saya, kenapa, mengapa dan bermacam-macam pertanyaan lagi. Antara soalan-soalan yang sering ditanya dan rungutan yang diterima :

~ Kenapa saya menggunakan nama yang panjang-panjang dan teramat susah nak sebut.
~ Kenapa saya tak nak ringkaskan?
~ Nama panjang-panjang ni potong mood nak baca novel karya dia.
~ Hampir tergeliat lidah nak menyebutnya.
~ Agaknya memang penulis ni suka nama yang panjang-panjang kot.
~ Kenapa nama dalam novel dia pelik-pelik?

Jawapan saya kepada pertanyaan-pertanyaan sebegini.

1. Saya bukan sengaja nak gunakan nama yang panjang-panjang tapi apabila nama-nama ini saya dapati daripada mereka yang memilikinya, rasa seakan tidak wajar sekiranya saya meringkaskannya. Saya sendiri rasa kekukarangan feel. Contohnya Ira Fashua nak dirangkaskan kepada Ira memang boleh tapi terasa hilang keunikannya di dalam nama itu. Susah untuk orang yang istimewa ingin memanggilnya dengan nama yang istimewa dan lain daripada orang lain memanggilnya. Itu sebab yang pertama.

2. Saya memang suka menggunakan nama yang lain daripada yang lain kerana saya tidak mahu nama-nama itu menyamai dengan nama-nama yang pernah novelis lain gunakan dan ia kadang-kala akan mengkonfiuskan orang. Karya kita dikatakan karya orang lain apabila nama watak utama menyamai watak-watak utama orang lain. Nama-nama yang biasa novelis2 lain gunakan saya akan guna untuk watak sampingan sebagai special appearence. Saya tidak akan jadikan nama itu sebagai watak sampingan yang mempunyai kepentingan kerana itu juga akan mengelirukan orang nanti dengan karya kita. Itu sebab yang kedua.

3. Apabila saya menggunakan nama-nama yang lain daripada yang lain dan agak pelik, ini merupakan satu bonus pada saya sekiranya ada novelis lain yag turut menggunakan nama yang pelik segera ingatan itu akan terlayang kepada saya kerana saya salah seorang novelis yang sering menggunakan nama yang pelik-pelik dan panjang. Itu yang ketiga.

4. Memang saya akui, nama yang sering saya gunakan dalam setiap karya saya kadang kala susah nak sebut kerana itulah nama yang saya dapati daripada insan yang sebenar dan nama itu telah diberikan oleh kedua ibu bapa mereka. Nama-nama ini saya perolehi daripada buku-buku konvokesyen, Klien saya, Nama anak-anak teman2 seperjuangan, nama rakan-rakan sendiri, nama adik beradik sendiri, nama sepupu sepoyang, cashier pasaraya dan juga peserta akademi fantasia. Erze Zullis contohnya, satu nama yang pelik yang tidak pernah saya dengar lagi dan agak unik untuk diabadikan kerana dia merupakan peserta ujibakat akademi fantasia yang tersingkir dan tidak tercalon. Sekurang-kurangnya dia tetap glamour. Hehehe .. Itu sebab yang keempat.

5. Setiap daripada novelis yang ada di muka bumi tumpangan ini pasti tidak mahu gaya mereka menyamai dengan novelis lain dan mereka akan berusaha untuk mencari kelainan bagi pembaca novel mengingati diri mereka. Dan penggunaan nama merupakan cara saya untuk memancing pembaca novel mengingati saya. Sekiranya saya menggunakan nama yang ringkas, simple dan biasa didengar, hilang keistimewaan saya dalam industri ini. Nama saya sendiri susah untuk anda sebut tetapi apabila dah biasa memang mudah untuk anda menyebutnya. Dan begitulah kiranya nama yang terdapat dalam setiap karya saya. Insya-Allah sekiranya dah habis nama-nama yang panjang dalam list saya, nama ringkas yang pelik akan saya gunakan pula. Saya tidak mahu hilang keistimewaan ini walaupun mood anda akan berubah apabila membacanya. Saya minta maaf sekiranya anda malas hendak membaca karya saya hanya disebabkan nama. Tapi kalau anda minta dengan stail saya, nama tidak akan menjadi satu penghalang. Kan? Itu sebab kelima.

6. Tiada lagi sebab untuk dicoretkan kerana hanya itu sebabnya kenapa saya gunakan nama yang panjang dan pelik dalam setiap karya saya. Nama anda juga mungkin akan menjadi watak dalam novel saya yang akan datang sekiranya nama anda sedap, pelik dan lain daripada yang lain bagi saya bukan bagi orang lain. Jangan terkejut sekiranya ada pengunjung ke sini akan melihat nama sendiri di dalam novel saya.

Saya harap selepas ini, tidak akan timbul lagi masalah tentang nama yang saya gunakan dalam novel-novel terbaru saya. Ada sebuah novel saya masih lagi di dalam peringkat printing yang menggunakan nama panjang-panjang. Nak dengar tak nama apa? Contohnya: Eza Yusmawati (Rakan UiTM), Irene Darvinna (Yang dapat melalui TV), Ayreil Eiszacwan (Nama anak Khazlin), Damia Sari dan lain-lain. Novel ini merupakan salah satu novel dan mungkin novel pertama dan terakhir yang saya masukkan nama-nama yang panjang-panjang serta pelik dan susah nak sebut. Biasakan menyebutnya kerana anda akan menemui nama-nama ini dalam Dakapan Kasih (Jika judul tidak ditukar) yang akan diterbitkan tidak lama lagi.


SALAM HORMAT DAN SALAM SAYANG DARIPADA SAYA UNTUK ANDA SEMUA.

2 comments:

mazrie said...

Hey there,

Keep up the good work!

Ebriza Aminnudin said...

Mazrie ...

Hai .... tq so much