Sunday, May 25, 2008

Setelah 10 buah Novel


SIRI CINTA WANITA ANDARTU BERTEMU ANAK MUDA

Dalam Hanya Dikau masih lagi novel percubaan yang menggunakan bahasa santai + basah 100%. Saya sudah letih mengepit bahasa dan untuk novel Hanya Dikau saya melepaskan bahasa yang diingini oleh hati saya 100% yang merupakan garapan daripada jiwa saya dan ternyata ia benar-benar menjadi walaupun menggunakan nama yang panjang dan agak sukar disebut. Panjang-panjang pun sedap juga disebut. Hehehe ... walaupun sifat Ira Fashua kebudak-budakan namun itulah perwatakan realiti yang saya lihat daripada mata saya sendiri sehingga saya terpikat untuk menggarapkan wataknya dalam novel ini. Percubaan kali ini ternyata benar-benar menjadi dan ia merupakan novel pertama saya yang terlaris dalam meniti tangga yang bergelar penulis. Syukur Alhamdulillah. Dulu masa permulaan garapan saya, Novel siri remaja Dambaan Pilu merupakan novel santai + basah dan kini saya mengulangi kejayaan yang sama dalam novel Hanya Dikau dan gaya santai + basah versi dewasa. Namun ia bukan mengulangi tema Kuch-Kuch Hota Hai walaupun ia masih versi ala-ala cerita hindi. Hehehe ... Ada pembaca novel Hanya Dikau ini meminta saya mengekalkan cara penyampaian sebegini. Insya-Allah akan saya tunaikan kerana saya sudah menemui keserasian dalam pelbagai percubaan saya. Walaupun cara penyampaian mungkin serupa namun pengakhirannya tidak akan menyerupai novel ini sama sekali. Pengakhiran yang lain juga akan menjadi percubaan saya dalam novel akan datang.

Hanya Dikau akan menemukan anda dengan Ira Fashua dan Erze Zullis. Peristiwa Ira Fashua terpijak kaki Erze Zullis dengan kasut tumit tinggi halus membuatkan pemuda itu menaruh dendam kerana Ira Fashua tidak meminta maaf sesudah terpijak kakinya seakan-akan ingin tertembus isi kakinya. Pertemuan demi pertemuan dengan Erze Zullis membuatkan Ira Fashua sakit dengan setiap balasan yang harus diterima daripada pemuda itu akibat kemaafan yang tidak pernah diucap. Namun dalam diam Erze Zullis menaruh hati kepada Ira Fashua yang boleh bergelar kakak kepadanya. Kehadiran Xu Da Feng membuka pintu hati Ira Fashua yang masih berbekas kesakitan yang ditinggalkan oleh bekas tunangnya, Rozlan. Mampukah Erze Zullis merebut kasih Ira Fashua daripada Xu Da Feng? Jawapannya hanya dalam HANYA DIKAU.


SIRI CINTA REMAJA + DEWASA

Kau Yang Tak Mengerti anda sendiri sudah maklum akan bagaimana sambutannya. Salah diri sendiri kerana mencampurkan kedua-dua elemen ini, mungkin juga kerana sifat ingin mencuba yang tidak pernah luntur daripada jiwa saya membuatkan novel ini terhasil. Konon-kononnya ingin membuat pembaharuan namun akhirnya saya terpaksa akur ia tidak menjadi seperti yang diharapkan. Apabila disuruh remaja membaca novel ini, mereka akan katakan part remaja memang menghiburkan namun apabila masuk ke part dewasa ia sudah agak bosan bagi mereka. Begitu juga jika ditanya pada mereka yang dewasa, jawapan yang kontra daripada remaja saya perolehi. Mereka inginkan part dewasa sepenuhnya dan bukannya part remaja yang memotong mood mereka sebagai pembaca. Saya sepatutnya mengasingkan kedua-dua elemen ini namun ia sudah diterbitkan dan saya terpaksa akur dengan penerimaan pembaca saya. Saya juga mendapat pengajaran dan pelajaran agar di lain waktu jangan menghasilkan novel yang mencampur dua elemen serta tidak membuat kajian terhadap perkara-perkara kecil yang telah menjadi isu besar. Terima kasih kepada yang menerima dan juga kepada yang menegur.

Kau Yang Tak Mengerti mengisahkan Eleanur Aqilla terpaksa memenuhi permintaan ibunya untuk berkahwin dengan pilihan ibunya pemuda yang berasal daripada Pakistan yang bernama Afroz Mazher. Ternyata hidup Eleanur Aqilla tidak seindah yang dirasakan oleh pasangan suami isteri yang lain apabila Afroz Mazher berlaku kejam terhadap dirinya. Dia juga menyumpah Hazral yang merupakan cintanya semasa di universiti kerana tidak mampu untuk mempertahankan cinta mereka sehingga dia terjebak dalam perkahwinan paksa dan pilihan keluarga. Bagaimanakah kehidupan Eleanur Aqilla di samping Afroz Mazher yang kejam itu dan masih adakah kebahagiaan untuk dirinya? Temui jawapannya di dalam KYTM.




SIRI CINTA SEJATI

Dialah Di Hati juga merupakan novel percubaan yang menggunakan kata ganti diri ‘Aku’ yang seterusnya dan yang terakhir daripada saya. Novel ini saya sendiri tidak tahu bagaimana hendak megekspresikannya kerana tidak ramai yang tahu akan kewujudannya dan tidak ramai yang memilikinya. Saya tidak tahu di mana silapnya. Adakah daripada segi promosi ataupun pengedarnya. Namun, ada juga yang telah memilikinya dan menyukainya.

Dialah Di Hati mengisahkan Rina Erviana yang setia menanti kepulangan kekasih hatinya Yafiz di mana kisah cinta mereka bermula di kolej Teknologi Pulau, Balik Pulau, Pulau Pinang. Hati batu Riana Erviana berjaya dileburkan oleh Yafiz namun pemergian Yafiz demi membuktikan pada keluarga akan bidang yang ingin diceburinya membuatkan cinta mereka terputus di pertangahan jalan. Yafiz menyarankan kepada Rina Erviana agar jangan menunggunya dan sekiranya gadis itu menemui pemuda yang mampu membahagiakannya, maka dia akan melepaskan Rina Erviana dengan senang hati. Namun cinta sejati Rina Erviana yang masih lagi kuat untuk Yafiz membuatkan dia menolak kehadiran cinta daripada Dato Zeffri, Ash’rizal yang merupakan cinta pertamanya yang kecundang membuatkan dia berubah perwatakan, Izzudin dan juga Tengku Irfan. Berjayakan Rina Erviana merealisasikan cinta sejatinya terhadap Yafiz atau dia hanya menerima sahaja cinta yang hadir untuk dirinya?




SIRI CINTA MEMBALAS DENDAM

Dalam novel Aku Cinta Kamu merupakan novel cinta yang menuntut rasa membalas dendam apabila cinta yang suci dihina dengan begitu molek sekali. Novel ini juga merupakan novel percubaan dan salah satu sebagai genre koleksi peribadi yang seterusnya. Ada yang menyatakan penyampaiannya kurang bagus walaupun isi ceritanya bagus. Mungkin saya menggarapkan monolog Marsya Qistina yang ingin membalas dendam terlalu panjang membuatkan kelancaran persembahannya agak kurang. Terima kasih kepada yang sudi menegur. Saya memang suka mencuba sesuatu yang baru sehingga menemukan keserasian. Mungkin juga saya mengepit bahasa yang digunakan membuatkan ia terhasil bukan dengan sepenuh jiwa walaupun ada situasi-situasi yang kelakar. Seperti biasa, lain orang lain citarasanya apabila ada juga yang menggemari cerita ini. Sengaja saya menghasilkan gaya persembahan sebegini untuk menguji minat pembaca di pasaran. Namun, setelah mendapat teguran saya semakin matang untuk memperbaiki cara persembahan saya.

Aku Cinta Kamu akan menemukan anda dengan Marsya Qistina yang ingin membalas dendam terhadap Ezral dan Zairil dimana kedua-dua jejaka ini telah membuatkan cinta suci Marsya Qistina seperti tidak berharga. Marsya Qistina ingin mengajar kedua-dua pemuda ini yang menganggap cinta senang datang dan senang pergi agar lebih menghargai cinta yang suci. Marsya Qistina seorang gadis yang lurus bendul dan poyo telah menukarkan penampilan dirinya sebelum berjaya menempatkan dirinya dibawah satu bumbung dengan Ezral dan Zairil yang bekerja di dalam sebuah syarikat TV yang terkenal. Mereka tidak mengenali Marsya Qistina apabila gadis itu berjaya mengelak diri daripada ditemui oleh kedua-duanya membuatkan kedua-dua mereka pening dalam mencari identiti Qisteen. Berjayakah Marsya Qistina mengubah kedua-dua pemuda buaya tembaga ini? Jawapannya hanya dalam ACK.




















SIRI CINTA + PENYIASATAN

Siri Cinta + Penyiasatan ini juga merupakan percubaan pertama saya dalam novel Di Kala Cinta Terdetik + Hati Ini Milik Siapa. Kedua-duanya merupakan novel sambungan walaupun ia diterbitkan oleh dua syarikat penerbitan yang berlainan. Ribut dan Badai dalam mengharungi dunia penulisan membuatkan ia diterbitkan oleh 2 syarikat yang berlainan. Novel genre ini juga merupakan sebahagian lagi sebagai koleksi peribadi saya. Dalam novel ini saya menggunakan pendekatan kata ganti diri pertama iaitu ‘Aku’ sebagai watak utamanya. Banyak monolog dalaman sebagai peneraju cerita. Adatlah kalau menggunakan monolog dalaman ada yang menganggapnya bosan kerana cerita tidak berkembang dari satu watak ke satu watak. Namun, percubaan ini walaupun kurang mendapat sambutan tetapi ia masih digemari oleh segolongan dan segelintir pembaca yang mengikuti perkembangan novel saya. Ada yang menyatakan percubaan yang bagus dan ada yang mengatakan tidak. Namun, tidak salahkan kalau saya mencuba sekadar mempelbagaikan genre dalam hidangan novel terbaru saya. Sekiranya saya tidak mencuba, saya tidak akan tahu sama ada ia mendapat tempat di hati pembaca saya ataupun tidak. Setelah mencuba dan mendapat pelbagai teguran, saya sudah tahu genre yang bagaimana diminati oleh para pembaca di luar sana. Terima kasih kepada semua.

Siri Cinta Terpendam + Penyiasatan menemukan Ezmira + Hezriq + Danish + Jimmy Shanley. Hezriq merupakan cinta pertama Ezmira sekaligus merangkumi cinta terpendamnya namun Ezmira sukar untuk meluahkannya kepada Hezriq kerana dia masih berpegang kepada adat dan pepatah lama iaitu jangan sesekali Perigi Mencari Timba. Akibat daripada itu, Ezmira hanya mengekspresikan rasa cintanya kepada Hezriq melalui perbuatan sahaja. Namun malangnya bagi Ezmira, Hezriq tidak dapat mentafsir apa yang dilakukan oleh gadis itu membuatkan Hezriq menerima huluran cinta Thalia Lorenza. Danish yang ditemui oleh Ezmira semasa melakukan latihan praktikal di salah sebuah stesyen radio, menagih cinta gadis itu namun ditolak oleh Ezmira sekeras yang mungkin apabila dia mengetahui Danish dan Hezriq adalah sepupu. Kehadiran Jimmy Shanley dalam hidup Ezmira telah membuka pintu hatinya yang ditutup rapat apabila pemuda itu berjaya memikat hati Ezmira dalam caranya yang tersendiri. Namun, kehadiran Hezriq semula untuk menagih cintanya memeningkan kepala Ezmira walaupun dia telah menguburkan cinta pertamanya itu tanpa pusara. Danish juga spesis jejaka di luar alam apabila berusaha menagih cinta Ezmira yang tidak dihiraukan oleh gadis itu. Dalam kemelut rasa cinta, Ezmira dihidangkan dengan pelbagai misteri syarikat dan bangsal Danish untuk diselesaikannya. Mampukah Ezmira menyelesaikan misteri bangsal castle milik Danish mahupun misteri kehilangan novel di Pena Rindu Publishing serta misteri cintanya yang menuntut dirinya membuat pilihan siapakah yang layak mengungguli carta hatinya. Hezriq + Danish + Jimmy Shanley, siapakah diantara mereka yang menjadi pilihan hati Ezmira.























SIRI CINTA KUCH-KUCH HOTA HAI

Siri Dambaan Pilu ini sememangnya mendapat sambutan di luar alam oleh pada remaja. Sengaja saya lakarkan tema seperti filem Kuch-Kuch Hota Hai sebagai koleksi peribadi. Namun ia tidak mengecewakan apabila ia mendapat sambutan hangat.

Siri cinta antara sahabat baik yang tidak menyedari perasaan halus itu sudah wujud semenjak mereka mengenali di antara satu sama lain. Kehadiran Erdiana menyedarkan sesuatu yang tidak mereka sedari selama ini. Namun mereka terpisah setelah Dalinda membawa diri. Takdir dan Waktu menemukan mereka semula di puncak universiti. Cinta lama kembali berputik namun sayangnya Dalinda sudah mempunyai teman sejiwa iaitu Nirul Nizam. Damien tidak betah untuk kehilangan Dalinda semula dan cuba direbutnya daripada Nirul Nizam. Nirul Nizam menyedari perubahan riak wajah Dalinda terhadap Damien dan memberi kebebasan sepenuhnya kepada Dalinda untuk memilih salah seorang daripada mereka sebagai teman hidup hingga ke akhir hayat.

Cerita ini boleh diklasifikasikan sebagai Kuch-Kuch Hota Hai versi melayu namun pengakhirannya sama sekali tidak serupa dengan filem terunggul hidustan itu. Ada kejutan yang menanti anda dalam siri Dambaan Pilu ini. Damien + Bienda & Danny Izzrul + Daniela. Hendak tahu siapakah mereka ini dalam hidup Damien dan Dalinda, anda akan perolehi jawapannya dalam empat siri Dambaan Pilu. Ini percubaan santai + basah yang pertama daripada saya dan ternyata ia menjadi. Alhamdulillah. Namun ribut dan badai dalam menghadapi dunia penulisan membuatkan siri Dambaan Pilu ini sukar lagi untul diperolehi di pasaran. Jika anda menemuinya di pasaran, boleh dianggap anda merupakan pembaca yang bertuah. Ramai yang bertanyakan saya siri Dambaan Pilu namun saya sendiri sukar untuk menjawab kerana ia sememangnya tidak terdapat di pasaran lagi. Mungkin anda akan memperolehinya sekiranya anda mengunjungi pihak pengedar Syarikat Fajar
.

No comments: