Thursday, May 22, 2008

Menebus Kembali Kekecewaan, Kelukaan dan Kedukaan Yang Lalu.


Assalammualaikum dan salam sejahtera ...


“Abby, aku dah dapat Hanya Dikau. Kau tahu, aku pergi MPH tadi, buku tu tinggal satu je. Tu pun Display punya aku. Aku tanya dia yang baru, budak MPH kata memang dah habis tinggal satu tu je. Hilang akal punya laku buku kau Abby.” Dina menghantar smsnya pada saya sebaik sahaja selepas saya mengecas telefon bimbit pada hari Isnin yang lalu.

“Ye ke Dina? Kau biar betul, hati aku dah kembang habis ni. Alhamdulillah.” Balas saya kemudiannya.

“Well, aku akan baca dulu tapi memang laku. Solute to youlah abby. Tadi pu3 pun ada, aku beli novel dia n dia sainkan novel tu. Kau tak datang, kalau tak, memang aku suruh kau sain sekali. Hehehe.” Saya hanya tersenyum apabila mendapat balasan sms daripada Dina. Sebetulnya di salah seorang daripada chatters di sebuah laman web yang kami gelarkan laman web si caluk, membuat gathering pada hari Isnin yang lalu tapi sayangnya saya tak dapat hadir sebab jauh kan dan lagipun, hari lahir mama jatuh pada hari itu lagilah tak dapat datang sebab mama minta temankan dia pergi beli hadiah yang dia nak. Dia beli saya dan adik2 bayar. Bukan sebarangan hadiah, ajak pergi kedai emas lagi. Tapi saya tak kisah demi menggembirakan hati dia. Dapatlah gelang tangan seutas dan cincin dua bentuk. Hehehe ...

Alhamdulillah, akhirnya novel Hanya Dikau telah menebus segala kekecewaan saya pada novel2 yang diterbitkan dalam tahun yang sama dengannya. Kau orang tahu kan novel apa 3 lagi. Walaupun novel Hanya Dikau ala-ala filem hindustan yang gaduh2 pada mulanya, namun eksperimen ini tidak mengecewakan apabila ia diangkat oleh pihak Buku Prima menjadi novel yang terlaris. Saya saja buat novel ala-ala hindustan sebab hendak menambahkan koleksi, namun tidak diduga sama sekali ia benar-benar menjadi. Hanya Dikau seolah-olah membasuh luka dan duka dalam diri saya. Namun, saya tidak akan mengekalkan pengakhiran novel saya yang baru seperti Hanya Dikau kerana sekiranya saya mengekalkan pengakhiran yang sama, novel-novel saya yang akan datang tidak akan mempunyai keistimewaan lagi. Anda akan menemui sesuatu yang tidak pernah anda duga sama sekali walaupun akan menimbulkan ketidakpuasan di dalam hati anda. Sesudah mendapat teguran, pembaca yang mengikuti perkembangan novel saya tidak mungkin dapat menduga apakah yang akan berlaku diakhir cerita. Sudah dua novel yang saya hasilkan, saya mengakhirinya dengan sad ending namun ia masih belum diterbitkan. Nantikan kemunculannya. Novel sad ending juga merupakan eksperimen daripada saya dan kalau ia dapat mengulangi sejarah Hanya Dikau, seribu kesyukuran saya panjatkan. Namun sekiranya ada happy ending seperti Hanya Dikau, ia lebih merupakan kepada permintaan penerbit. Kadang-kadang saya harus juga memenuhi permintaan penerbit yang inginkan hasil karya sebegitu. Bukan senang untuk menjadi penulis yang sentiasa mencari kelainan dalam setiap novel yang dihasilkannya.

Bagi saya, semua novel terbaru saya merupakan novel eksperimen kerana selepas ini, saya mungkin akan kembali ke zaman remaja dan kanak-kanak semula seperti mula-mula saya berkarya. Ini bermakna, novel saya akan berada di dalam pelbagai genre dan peringkat usia dan bukan sahaja genre cinta yang akan menjadi tumpuan saya. Sudah lama saya mengimpikan untuk menghasilkan novel-novel sebegini dan mudah-mudahan apa yang ingin saya hasilkan akan mencapai kejayaan dan mendapat tempat di hati para pembaca yang mengikuti perkembangan novel saya.

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua para pembaca novel saya merangkumi sahabat dan juga kenalan yang tidak putus-putus memberi sokongan pada setiap novel yang telah saya hasilkan. Tanpa anda semua, kejayaan demi kejayaan tidak mungkin akan saya capai dalam waktu yang singkat. Terima kasih kerana anda sentiasa bersama-sama saya mengharungi dalam apa jua badai yang melanda.

Wassalam.

No comments: