Saturday, September 21, 2013

KUBUR BERNYAWA : BAB 4: Firdee Aqasha dan Kumpulannya Membawa Balik Seseorang? Ouch!

Keriuhan suara kaum Adam setelah mereka membuat acara pecutan dari kubur bernyawa itu, telah mengejutkan lena kaum Hawa yang sedang enak diulit mimpi yang indah. Merungut kaum Hawa dengan gegaran suara kaum Adam.

“Apa yang mereka bising lagi tu? Tak reti-reti nak tidurkah?” Era Kasmiran menarik nafasnya sambil merungut.

“Entah apalah yang mereka buat tengah-tengah malam ni.” Aziham juga terasa geram apabila telinganya bingit disapa oleh suara-suara sumbang kaum Adam.
Husnarisyam yang tidak tahan mendengar suara carca marba kaum Adam telah keluar dari khemahnya. Pecah sungguh mengantuknya di kala itu.

“Hei, apa yang kau orang bising-bising ni? Kau orang tahu tak dah pukul berapa sekarang? Tak reti-reti nak tidur?” Husnarisyam menyinga dan biji matanya meluruskan ke arah Firdee Aqasha, Syed Dahuri, Khirulnizan dan Zularman. Tiba-tiba sahaja Husnarisyam melihat keempat-empat jejaka itu berpelukan sesama sendiri sambil menggeletar tahap tidak boleh cakap. Husnarisyam mengerut dahinya tanda tidak faham.

Kenapa pula berpelukan sesama sendiri? Dah buang tabiat ke? Omel Husnarisyam di dalam hati.

“Hei, kenapa kau orang ni berpelukkan sesama sendiri? Macam orang tak betul aje? Dah buang tabiat ke?” sekali lagi suara singa Husnarisyam melantun keluar.
Keempat-empat mereka tidak mampu untuk mengeluarkan sebarang suara. Pelukan sesama sendiri makin dieratkan. Hal itu sungguh luar biasa sekali dan tidak pernah sekali pun disaksikan oleh Husnarisyam membuatkan gadis itu menggaru-garu dagunya yang tidak gatal.

“Cer citer dengan aku, kau orang ni kenapa? Betul-betul dah buang tabiat ya?” bebola mata Husnarisyam masih tepat melurus ke arah mereka berempat. Husnarisyam dapat melihat dengan jelas sekali air liur yang begitu sukar cuba ditelan oleh mereka berempat. Suara masing-masing masih terkurung di dalam petinya. Hanya jari telunjuk mereka sahaja yang menunjukkan ke arah Husnarisyam.

Dia orang ni apa hal ya? Apa yang dia orang tunjukkan? Semakin pening Husnarisyam hendak memahami bahasa isyarat tubuh yang ditunjukkan oleh mereka berempat. Tiba-tiba sahaja bebola mata Husnarisyam melencong ke arah sebelahnya dengan mengikut isyarat tangan keempat-empat jejaka itu. Husnarisyam memandang dari atas sehinggalah ke bawah objek yang berada di sebelahnya tanpa rasa takut mahupun gerun. Sedangkan kaum Adam sudah pun menggigil sakan. Ada di antara mereka sudah mahu terkucil di situ juga.

“Siapa yang bawa nenek tua ni ke sini, hah?” lantang sungguh lontaran nada suara Husnarisyam kepada kaum Adam. Hairan sungguh kaum Adam melinat pada telatah Husnarisyam yang tidak sedikit pun mempamerkan riak takut pada wajahnya. Siap boleh tanya dengan selamba sekali.

“Nenek ikut mereka cu .... Tolong nenek cu .... Nenek dari kubur sesat di sana. Mereka telah menggerakkan nenek. Tolong nenek cu ....” mendayu-dayu suara nenek tua itu menjawab pertanyaan Husnarisyam membuatkan gadis itu mematung tanpa suara. Husnarisyam tidak mampu hendak membuat apa-apa walaupun untuk membuka langkah seribu. Matanya semakin terpasak pada raut wajah nenek tua yang kelihatan hangus.

Sambungan Di :


http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=1009&idc=7558

No comments: