Saturday, February 9, 2008

Percutian Di Tempat Sendiri

Assalammualaikum dalm salam sejahtera semua ... yuhuu.
Kini aku kembali berblog sesudah lama aku meninggalkan aktiviti mencatat diari harian di kamar ruang rindu. Hehehe ... Jangan marah haaa ...
Bermula daripada 7-8 Februari yang lalu, member seUiTM aku, Hana Afiza datang bercuti ke sini dan bermulalah tugas baru aku sebagai pemandu pelancong. Penat juga kaki berjalan teapi aku puas kerana dapat membawa tetamu dari sebarang melawat tempat aku sendiri. Korang nak tahu ... Ya Rabbi ... rupa-rupanya aku sendiri tak tahu ada tempat yang begitu indah untuk dilawati. Ye lah, selama ini pun yang aku selalu bawa tetamu-tetamu aku cumalah ke Bukit Bendera, Kek Lok Si Temple, Taman Rama-rama, air terjun & Padang Kota Baru/Lama. Tu je. Tapi kali ni dah banyak destinasi perlacongan di Pulau Pinang yang dibuka dan aku sendiri orang Pulau tidak perasan akan kewujudn destinasi indag itu. Malunya aku .... Keh keh keh ... Nak buat cemana? Asyik terperap di bilik mengadap komputer jek untuk memuaskan hati para pembaca novel aku dan aktiviti penulisan yang semakin banyak sehingga tidak cukup tangan dan masa untuk aku menyiapkannya sehingga bulan October nanti. Jadual aku terlalu pack tapi selama dua hari itu, aku merayap dengan sepuas-puas hati sehingga kaki aku dan Kak Hana bengkak. Kah kah kah. Padan muka kami!
Destinasi baru yang kami lawati selain destinas lama ialah Toy Muzium, Kota Conwalis, The Spice Garden ( Tak sempat nak masuk sebab ingatkan tak ada apa, tapi adik laki aku cakap best ooo ... next week baru nak gi dengan dia.) & War Muzium.
War Muzium ni memang best giler dan terada adventurenya. Tak rugi bayar RM15 kerana apa yang terdapat di dalamnya tidak dapat dibayangkan macam jungle tracking. Ada kelainan muzium ini daripada muzium2 yang lain. Anda akan merasa sendiri bagaimana pengalaman orang zaman Jepun dulu memasuki lorong sempit, kemudian terpaksa melarikan diri dengan pintu rahsia dari bawah tanah untuk mengelakkan diri bertembung dengan komunis. Anda yang datang ke sini, jangan lupa melawat War Muzium. Memang seperti betul berada di zaman peperangan dahulu kala. Wa cakap lu. Percayalah.
Toy Muzium pun ok gak - banyak koleksi patung daripada seluruh dunia. Yang paling best Goku San dari Dragob Ball pun ada gak tapi sayangnya dorang tak de buat souvenir gift, kalau tak boleh aku sambar patung Si Goku San & Gremlins. Ish ..... Datang tau jangan tak datang. Rugi. Waa ... menjelaskan korang gitu. Hehehe ... Nasiblah ...
Taman rama-rama lagi best sebab sekarang dorang dah lepaskan rama-rama berterbangan sendiri. Sempat juga bergambar dengan rama-rama yang berada di atas tangan. Satu pengalaman yang indah dan aku yakin Kak Hana juga begitu.
Nanti aku postkan gambar2 percutian aku dengan Kak Hana di tempat sendiri (macam kelakar je kan?) di sini sesudah Kak Hana emailkan aku gambar2 kami berdua. Aku terlupa nak bawa kamera. Tu ler pasal kena guna kamera Kak Hana, macam aku pun melancong jugak. Keh keh keh ... Tunggu tau. Daaaa

No comments: