Friday, February 29, 2008

Ara Suhara - Pemberianmu - Menggamit memori Valentine's 2007

Ada sesuatu yang menggamit perasaan aku untuk menulis N3 ini. Suatu memori yang tak mungkin akan berulang kembali. Memori Valentine’s di tahun 2007. Mungkin memori ini tidak seindah biasa tetapi bagi aku ia amat bermakna sekali.

Ara Suhara, hadiahmu di hari jadiku menggamit memori itu untuk aku abadikan di sini. Maklumlah ... masih dalam mood birthday.

Sebaik sahaja aku sampai di rumah pada malam 28 February ketika pulang daripada kerja, mama terus sound pada aku agar aku membuka hadiah kiriman seorang penggemar karya aku dan kini menjadi sahabat aku. Bukankah aku pernah kata, aku tidak pernah menganggap penggemar karya aku sebagai PEMINAT tetapi kesemuanya aku anggap sebagai SAHABAT. Aku tidak mahu meletak jurang pada mereka yang ingin mengenali aku. Terpulang pada anda sama ada ingin mengenali ataupun tidak dengan diri aku yang tidak seberapa ini. Hmm dah tersasar jauh ni ... Back to the point.

“Tiap-tiap hari ada hadiah untuk hang. Dah letih tangan aku nak menyainnya. Bukalah hadiah pos laju tu dulu. Siapa dia tu?” Mama aku terus berpaut pada sofa untuk melihat apakah kiriman daripada Ara Suhara.

“Dari Ara yang menggemari novel Hanya Dikau. Tak sangka pulak dapat hadiah daripada dia.” Kataku sambil membuka balutan bungkusan pos laju itu. Apabila aku mengeluarkan sekotak panjang, terus mama aku menambah kata.

“Gelang kot yang dia bagi. Panjang saja kotak tu.” Mama terus berminat untuk mengetahui isi di dalamnya. Aku hanya tersengih macam si kerang tu. Keh keh keh ... Sebaik sahaja aku mengeluarkan rantai tangan kristal yang bewarna hijau air dan kelihatan seperti kaca, mata kami berdua terus terpaku kepada pemberiannya. Sesungguhnya aku tidak menyangka akan mendapat hadiah sebegini dan aku rasa amat terharu sekali. Thanx Ara.

“Cantiknya. Nasib baik dia pandai pilih color. Hang boleh pakai ka?” Mama terus mengomel sambil membelek gelang tangan kristal pemberian Ara Suhara.

“Hmm sebiji macam che mah punya. Walaupun hang tak dapat gelang tangan daripada Che Mah macam aku dan Ina tapi la ni ia dah berganti.” Sayu sahaja suara mama sehingga bergenang air mata aku ketika menyarungkan gelang itu ke tanganku. Muat-muat saja. Tak terlalu besar dan tak terlalu kecil. Pandai dia mengukur saiz tangan aku. Namun pemberiannya terus menggamit memori Valentine’s 2007.

Pada 14 February 2007, aku pun tak ingat aku ke mana dengan adik aku tetapi aku memang tiada di rumah semasa arwah nenek datang menziarah. Masa adik aku mengambil aku, dia ada beritahu,

“Mama dengan Kak Ina dapat gelang tangan Kristal daripada mak sempena hari Valentine’s.” Selamba sahaja dia menyuarakannya. Bulat mata aku memandang Zuhair.

“Kat aku tak dak?” Aku sangkakan adalah seutas untuk aku. Bercahaya gembira mata aku dan tidak sabar hendak sampai di rumah kerana nenek aku sukar untuk memberikan rantai emas pada sesiapa. Orang yang bertuah sahaja akan mendapat barang kemas daripadanya.

“Tak dak pulak. Tengok tadi mama dengan Kak Ina saja dapat.” Kegembiraan aku terus mengendur. Kenapa aku harus dilupakan sedangkan dulu akulah yang merupakan cucu kesayangannya. Mungkin aku ada menyakiti hatinya tanpa aku sedar sebab itulah dia lupa pada aku. Apabila sampai sahaja di rumah, aku terus bertanyakan gelang kristal tu pada mama.

“Mak ada bagi gelang ka? Kat orang tak dak.” Aku inginkan kepastian.

“Ha’ah. Dia bagi kami sorang satu. Aku, rowena, mazlina dan syaida. Kat hang dia terlupa nak buat.” Ayat mama sedikit sebanyak buat aku sedih tapi aku tidak menunjukkannya.

“Ala ... bukannya cantik pun warna yang dia pilih. Kalau hang nak pakai, boleh pakai aku punya.” Sambung mama sekakan-akan tahu apa yang bergelodak di dalam hati aku.

“Tak palah ... bukan orang berkenan pun warnanya.” Kata ku memujuk diri sendiri. Selang beberapa hari, apabila terpandang saja muka aku, barulah arwah nenek aku teringat yang dia tak beri pun pada aku rantai yang dia buat untuk semua orang.

“Mak terlupalah nak buat satu untuk hang. Nanti mak pi kedai emas tu balik. Mak ada batu ni tapi tak cukup nak buat gelang.” Sayu juga hati aku mendengarnya.

“Tak palah mak. Tak payahlah membazir. Iza tak kisah pun. Kalau nak pakai nanti, Iza pakai mama punya.” Kataku.

“Janganlah macam tu ... mak nak buat juga kat hang.” Arwah nenek aku bersungguh-sungguh. Aku diam tidak bersuara dan ingin melihat sejauh mana kebenaran kata-katanya. Begitulah aku yang sentiasa memendam rasa walaupun aku marah, suka, benci dan sebagaimanya sebab tu lah orang selalu pijak kepala aku. Sebenarnya, aku malas hendak cari gaduh yang tidak akan membawa aku ke mana-mana. Diam aku tidak bermakna aku lemah tetapi diam aku akan meletup bila tiba waktunya.

Selang beberapa bulan, bila aku mengunjungi rumahnya semula, dia terus berkata menerangkan keadaan yang sebenarnya agar aku tidak kecik hati.

“Mak dah pi kedai emas tu, tapi batu ni dah tak dak. Tu yang mak tak buat kat hang.” Katanya sambil merenung jauh ke dalam wajah aku.

“Tak pa. Tak payah susah-susah. Iza boleh pinjam mama punya.” Aku tetap menyuarakan pendapat aku. Dia hanya mengangguk dan aku dapat lihat wajahnya yang agak terkilan. Sebelum arwah nenek pergi untuk selama-lamanya, dia ada beritahu pada Auntie Mazlina aku yang dia terkilan tak dapat buat seutas gelang tangan pada aku sebagaimana yang mereka dapat. Ketika aku mendengarnya, air mata aku sudah berhamburan kerana tidak tahan sebak. Ingatannya pada aku tidak pernah luput sebagaimana aku sangkakan. Walaupun aku tiada kenangan daripadanya, tetapi rantai emas labuh yang mama aku dapat telah dipotong empat untuk dibuat gelang tangan. Dan itulah kenangannya yang terakhir berada di dalam simpanan aku.

Namun, apabila menerima gelang tangan kristal hijau air daripada Ara Suhara terus menggamit ingatan itu kepada arwah nenek aku. Pada 26 February yang lalu, genaplah pemergiannya selama 100 hari.

“Sekurang-kurangnya hang dapat juga gelang kristal walaupun bukan pemberian Che Mah. Rowena punya dah hilang masa pi Langkawi. Aku punya saja yang masih ada.” Mama bersuara mencantas lamunan aku. Memang benar apa yang dikatakan oleh mama. Apabila terpandang gelang kristal yang tersarung ditangan aku, pasti ingatan aku berada pada dua orang iaitu Ara Suhara (Pemberi gelang ini) dan Che Mah (Arwah nenek yang tak sempat berikan pada aku).

Sesunggunya Ara, pemberianmu ini amat bermakna untuk ku di hari lahirku pada tahun ini dan bukan sahaja bermakna malah amat BERHARGA kerana u telah mengembalikan Memori arwah nenek I pada tahun lalu. Thank You So Much. Tak tahulah bagaimana hendak aku luahkan dengan kata-kata.

No comments: