Friday, February 6, 2009

Cover VS Isi

Saya berminat untuk mengutarakan persoalan ini iaitu Cover VS Isi sebagai satu sesi perbincangan di blog Ruang Rindu.

‘Dont Judge Book By It’s Cover’ itulah pepatah yang sesuai untuk persoalan ini. Memang saya tak nafikan bahawa cover memainkan peranan penting pada sesebuah novel untuk menarik minat penggemar novel membelinya tetapi adakah cover yang cantik dan menarik semenarik isi di dalamnya? Apa pendapat anda?

Ada juga yang melahirkan pendapat bahawa cover yang kurang menarik kurang mendapat perhatian walaupun isinya menarik dan tip top. Ada juga yang menyatakan bahawa cover itu begitu penting untuk mereka membeli novel penulis terutama sekali penulis baru yang baru ingin mereka kenali hasil karyanya.

Bagi saya, walaupun cover itu penting namun saya titik beratkan juga isinya kerana cover sahaja cantik tetapi isi yang dipersembahkan tidak menarik, tak guna juga, kan? Saya pernah terkena dalam pembelian novel. Covernya memang menarik dan blurb atau sipnosisnya not bad tetapi apabila saya mula membaca cerita yang dipersembahkan ... saya rasa begitu payah untuk menghabiskan pembacaan walaupun untuk satu bab. Akhirnya saya mengambil keputusan tidak akan membeli lagi hasil karya penulis ini kerana takut karyanya tidak memenuhi citarasa saya. Jadi, adakah anda akan membeli sesebuah novel itu berdasarkan cover atau isinya?

Setiap penerbitan yang terdapat di negara kita mempunyai stail dan identiti tersendiri. Jika cover ditukar sesuka hati, stail dan identiti mereka sudah hilang pada penggemar novel penerbitan itu. Bukan tidak bagus untuk perubahan tetapi tidak semua perubahan membawa keuntungan dan digemari.

Alaf21 & CESB sebagai contoh merupakan dua syarikat penerbitan gergasi di Malaysia ini dan mempunyai stail dan identiti mereka yg tersendiri. Apa akan terjadi jika mereka menukar stail dan identiti mereka ... sudah pasti ramai yg akan keliru untuk mengenali mereka yg sudah lama bertapak di dalam industri penerbitan ini. Kedua-dua syarikat ini mempunyai stail dan kekuatan mereka yg tersendiri, jadi tidak adil untuk menghakimi novel2 mereka jika cover yg dipersembahkan tidak menarik. Apa yg penting adalah jalan ceritanya dan penulis itu sendiri. Jika hasil karya penulis itu sudah mendapat tempat di hati pembaca, jelajahlah ke mana penerbitan pun, pasti karyanya tetap akan jadi pilihan dan apa yang penting jangan menyekat rezeki orang yang ingin menggunakan khidmat daripada penulis yang sudah mencipta nama di dalam industri ini.

Jadi di sini ... apa yang menarik minat anda untuk memiliki sesebuah novel itu? Isi? Cover? Penulis? Ataupun stail sesebuah penerbitan itu? Anda sendiri yang tentukan. Bagi saya, apa yang dihidangkan untuk cover novel saya pada setiap penerbitan yang saya hantar adalah yang terbaik buat saya. Kerana cover mereka yang berbeza-bezalah membuatkan saya berhijrah daripada satu penerbitan ke satu penerbitan yang lain kerana saya teringin melihat cover novel saya yang pelbagai rupa walaupun ada yang tidak cantik dan menarik.

6 comments:

Anonymous said...

satu topik yang menarik..
saya bukanlah pmbaca novel yg tegar..
cuma saya ingin bkongsi pndapat. tajuk n cover novel memang mjadi package bt sst novel sbb itu first expression org bila melihat ianya di kedai2 buku..

then bila buku dh dipegang mybe content dia pulak mjadi bahan tarikan utk memiliki novel tsebut. maknanya semua ada peranan. tmasuk pihak pnerbitan itu juga...apapun ini sekadar pndapat shj.

sharmiza24 said...

yes what are wrote in this blog.i realy agreat .

EBRIZA AMINNUDIN said...

Joe,
Apa yang diluahkan adalah kebenarannya. Terima kasih.

Sharmiza,
Thanx kak

Ezzasham said...
This comment has been removed by the author.
Ezzasham said...

salam ,
Haa bagi saya lak bukan cover but penerbitnya.maaf itulah yang sebenarnyanya.contoh:boleh dikatakan setiap satu novel dari cesb tak ada iras2 jalan ceritanya but novel dari terbitan lain ada mengandungi hampir sama jalan ceritanya.TAPI selalu sangat tajuknya tak mengambarkan isinya.apalagi covernya just penyedap mata saja.alaf 21 lebih mambelai jiwa sikit n diminati remaja n kebanyakannya ia laku dipasaran.lain lain indah tajuk dari isinya.saya berani kata kerana 16bulan saya maca novel tanpa henti sebanyak 2malam sebuah.
tahniah pada penulis alaf ini yang menceritakan hal2 hubungan asmara just hanya selepas kahwin,tak seperti novel2 zaman 80'an yang banyak menceritakan hubungan asmara belum kahwin.
oh ye penulisnya adalah salah satu faktornya lagi,sharifah abu salam,nass alina noah(mencintaimu.. best)Diya elora,Abdul rahim awang.azira ahmad,najwa aiman,john norafizah(tunjukkan aku satu bintang..sila baca),siti rozilah dan ramai lagi

Ezzasham said...

aku cinta kamu,saya ada baca.
covernya yusri n ning la pulak.best citanya