Wednesday, December 3, 2008

DAKAPAN KASIH: Kenapa Awak Suka Dengan Bunga Teluki Irene? - Ayreil Eiszacwan


“Saya tanya, kenapa bunga teluki yang menjadi bunga kegemaran awak daripada banyak-banyak bunga yang ada di dunia ni.” Ayreil Eiszacwan terpaksa mengulangi pertanyaannya semula.

“Oh ... saya meminati bunga teluki kerana ia memberi banyak makna kepada saya. Jika awak perhatikan betul-betul, bunga teluki adalah bunga yang menyimpan banyak rahsia sekali. Tahu tak kenapa saya cakap begitu?” Irene Darvinna cuba memeriahkan konti perbualan mereka.
“Tak tahu dan saya ingin sekali mengetahuinya.” Balas Ayreil Eiszacwan sambil merenungi seraut wajah yang cukup menenangkan jiwa.

“Awak lihat saja pada kelopak-kelopak bunga teluki, ia tersusun dengan banyaknya sehingga kita tidak tahu apa yang berada di dalam bunga itu jika kita tidak menguaknya satu persatu. Bunga teluki cuba menggembirakan dan menenangkan mata dan hati manusia yang memandangnya sebab itu ia berkembang dengan cantik walaupun di dalam kembangannya yang rimbun tersembunyi sesuatu yang kita tidak pernah terduga. Begitu jualah dengan diri saya yang suka menggembirakan orang lain tetapi apa yang tersirat di hati saya tiada siapa yang tahu. Biarlah mereka lihat saya tersenyum selalu asalkan mereka bahagia. Sebab itulah bunga teluki menjadi pilihan saya.” Jelas Irene Darvinna mengkagumkan Ayreil Eiszacwan yang mendengar.

“Jadi, awak cuba menjadi lilin untuk menerangi hidup orang lain walaupun diri sendiri yang terbakar?”

“Tidak salahkan membakar diri sendiri asalkan orang yang berada di sekeliling saya sentiasa gembira?” Sayu sekali pandangan Irene Darvinna.

“Tapi itu tidak adil bagi diri awak sendiri, Irene. Sepatutnya kebahagiaan ini dikongsi bersama.” Ayreil Eiszacwan tidak bersetuju dengan pendapat Irene Darvinna.

“Walaupun tidak adil, tapi itulah yang berlaku sekarang dan saya pasrah dengan takdir yang ditentukan-Nya.” Irene Darvinna berkeras mempertahankan pendapatnya.

3 comments:

Cetusan said...

kesian kumbang tada org nak sebut huhuuu

dS said...

Salam Aidil Adha... Abby!

EBRIZA AMINNUDIN said...

zeqzeq,
Bagus ke kumbang?

DS,
Selamat hari raya utk kak DS juga.