Saturday, October 11, 2008

Kenangan Di Malam Raya Sewaktu Usiaku 13 ...

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat pengunjungku yang selalu di dekat di hati. Pekhabar?

Memandangkan suasana hari raya masih hangat membahang, N3 kali ni saya nak masukkan sedikit sketsa yang boleh dijadikan memori semua termasuk diri sendiri. Sepatutnya N3 ni saya nak masukkan sehari sebelum raya sebab ia memang terjadi di malam raya tapi memandangkan kesibukkan menyediakan juadah membuatkan saya tak sempat nak masukkan N3 ni. Kisah ni terjadi ketika saya berusia 13 tahun.

Kisahnya bermula apabila Abang Joe saya .... (Hmm, ni kezen saya Abang Johari tau. Jangan nak memesong ke tempat lain plak.). Okey ... tadi tu iklan, sekarang balik kepada topik, Abang Joe saya berkunjung ke rumah kami. Kebetulan, kami adik beradik nak main mercun (masa tu mercun masih lagi boleh main.) tapi mama tak bagi sebab takut terjadi yang tak diingini. Kami nak main juga dan nasiblah kebetulan Abang Joe datang, bersoraklah kami sebab boleh main mercun kaler2. Ala ... yang bakar terus ke udara dan jadi macam bunga api tu. Mercun telur itik pun ada. Termasuklah mercun pusing dan terbang ke atas.

Abang Joe tukang bakar mercun dan kami main bunga api kaler2 je. Best giler. Pastu, Abang joe hulurkan mercun terbang kat saya. Terpinga-pinga saya memandang Abang Joe.

“Bakarlah.” Katanya.
“Tak nak lah ... orang mana reti.” Kata saya.
“Ala ... cucuk api je pastu lari.” Dia memberi penerangan. Saya pun cubalah.

Mula- saya letak mercun tu di atas jalan raya, pastu dalam takut2 saya mencucuh api ke arah mercun tu. Beberapa kali cucuh baru la menjadi sbb saya lari dulu sebelum api kena mercun. Kahkahkah ....

Abang Joe pun dah bengang dengan saya lalu ..

“Cucuhlah betul2.” Abang Joe menyuruh saya mencucuh sekali lagi. Saya hanya tersengih je time tu. Kali ni .... Yahooo berjaya! Lepas cucuh saya lari laa dan ...

Tiba-tiba mercun tu pusing-pusing di udara dan kejar saya. Apa lagi ... saya buka langkah seribu laa. Tapi yang peliknya ... ke mana saja saya pergi ke situ jualah mercun tu ikut. Sampai satu waktu, saya lari masuk rumah dan tutup pintu dengan nafas yang tercungap-cungap. Hampess je mercun tu. Yang ikut kenapa?

Seketika kemudian di luar rumah, saya mendengar Abang Joe dan Cik Ween kita (heroin saya) dah gelak berdekah-dekah sambil menekan perut. Apa lagi, terbakarlah saya ... lalu,

“Hoi! Gelak pasai apa? Kalau mercun tu kena tadi macam mana? Ni semua Abang Joe punya pasai laa ni ...” Abang Joe yang jadi mangsa kemarahan saya. Abang Joe masih lagi ketawa.

“Manalah aku nak pi tau yang mercun tu nak hambat hang ....” Statement ... membunuh je ... masam je muka saya. Lalu dia memujuk dengan menghulur satu lagi mercun kepada saya.

“Nah! Cuba yang ni pulak.” Geram masih bersisa lalu saya memandang ke arahnya dengan wajah yang kelat.

“Tak maulah. Nanti dia hambat lagi macam mana?” Marah aku.
“Abang Joe gerenti yang mercun ni tak kan hambat.” Abang Joe masih lagi memujuk.
“Betul?” Tanya saya untuk mendapat kepastian. Cepat saja Abang Joe angguk.

Memang betul pun mercun tu terus terbang ke atas. Puas jugalah main mercun pada malam tu ... Hehehe ....

Terima kasih Abang Joe di atas memori yang terindah ini. Tak kan saya lupa buat selama-lamanya. Kihkihkih ....

Assalammualaikum .... Daaa ...

4 comments:

caluk@cencaluk said...

he he kebetulan lak sama nama nyer

Ebriza Aminnudin said...

kebetulan je tau ... :)

fadxiora said...

abang joe... hehehe

Ebriza Aminnudin said...

Fad,
Y? Memang laa abang Joe ---> Abang Johari Affandy ... :D