Thursday, December 12, 2013

KUBUR BERNYAWA: BAB 14: ROH NENEK TUA EKORI JHAZNARUL

Zularman mencari roh nenek tua yang didakwa oleh Jhaznarul ada di dalam rumah mereka. Begitu juga dengan teman-teman yang lain. Namun, tidak ada seorang pun daripada mereka yang melihat nenek tua itu. Mereka berpandangan sesama sendiri. 

Agaknya Jhaznarul terlalu memikirkan hal nenek tua itu sehingga akalnya dimanipulasikan oleh perasaannya sendiri.

Kini mata teman-teman serumahnya meluruskan tepat ke anak mata Jhaznarul. Jhaznarul pula membalas pandangan mata itu tanpa rasa bersalah. Sememangnya dia ada melihat nenek tua itu, masakan dia mahu menipu di dalam perkara sepenting ini.

“Jhaz, cuba jangan melebihi had kalau hendak menakutkan kami pun. Mana ada nenek tua tu di sini? Kau sajakan nak main-main dengan kami untuk dapat perhatian kami?” Firdee Aqasha mula berang dengan sikap Jhaznarul.

“Aku tak main-mainlah. Memang aku nampak nenek tua tu duduk di sofa. Kau ingat aku suka main-main perkara macam ni? Tak ada kerja.” Jhaznarul juga tega menahankan pendapatnya sendiri.

“Mana nenek tua tu? Mana? Ada kau lihat kat mana-mana sekarang? Tak ada kan? Jangan nak menakutkan kamilah, Jhaz? Aku dah cakap kat kau kan, jangan terlalu memikir sangat hal tu tapi kau degil. Sekarang tengok, apa dah jadi pada diri kau?” Firdee Aqasha menunjukkan penampilan diri Jhaznarul di cermin sejak pulang ke kolej semula. Teruk.

“Kau sedar tak yang kau tu dah tak terurus sekarang ni? Muka selebet, penampilan tak terjaga, cengkung, berkhayal, apa ni Jhaz? Bangun Jhaz, bangun. Jangan seksa diri kau lagi. Nenek tua tu tak wujud di alam nyata tapi kau yang mewujudkannya sehingga ternampak di mata kami semua,” teruk Jhaznarul ditengking dengan Firdee Aqasha pada malam itu. Sebetulnya Firdee Aqasha sudah tidak tahan lagi dengan sikap Jhaznarul yang sering melihat roh nenek tua sejak pulang dari perkhemahan tempoh hari.

“Aku tak tahu mana dia pergi tapi aku memang nampak dia sini. Dia sering ganggu aku. Susah aku nak halau dia. Kau yang bertanggungjawab membawa dia pada kita.” Jhaznarul membalas serangan kata Firdee Aqasha akibat terlalu tertekan dengan situasi yang dialaminya.

“Kau jangan letakkan kesalahan seratus peratus pada aku, Jhaz. Kalau aku yang bertanggungjawab, kenapa dia ganggu kau sorang saja? Kenapa dia tak ganggu aku sekali? Cukuplah Jhaz, kita dah final year tau? Aku tak nak terkandas di tahun akhir.” Firdee Aqasha semakin tegas.

Sambungan Di : 
http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=1009&idc=8005

No comments: