Tuesday, October 8, 2013

KUBUR BERNYAWA : BAB 10: Apa Khaitan Jhaznarul Dengan Mamu Arries?


Sebaik sahaja mengerjakan solat Subuh dan bersarapan pagi bersama keluarga tercinta, Jhaznarul terus menghayunkan langkah kakinya menuju ke arah pokok besar yang terletak di hadapan tingkap dapurnya. Jhaznarul memandang ke arah pokok besar itu dengan teliti sambil berfikir hal semalam.

“Aku yakin lelaki yang ada di bawah pokok ni semalam adalah Mamu Arries. Buat apa dia datang rumah aku? Apa yang dia nak sebenarnya?” akal Jhaznarul ligat berputar untuk mencerna sesuatu yang dia sendiri tidak pasti.

“Tapi, bagaimana dia tahu rumah aku? Sedangkan kami baru pertama kali jumpa di motel miliknya. Mustahil dengan semudah itu dia tahu rumah aku di mana?” Jhaznarul tidak mahu mempercayai dengan frasa yang baru sahaja selesai dilakukannya.

“Uwargh!”

“Argh!” Terpelanting Jhaznarul ke belakang dengan sergahan secara tiba-tiba datang menjengah dirinya.

Orang yang menyergahnya pula, kini sedang ketawa geli hati. Jarang sekarang Jhaznarul hendak terperanjat begitu. Sungguh tidak terduga, sesekali Jhaznarul terperanjat, rupanya lebih buruk dari biasa.

“Kurang lemon betul kau ni, Firdee. Dah tak reti nak bagi salam? Nasib baik jantung aku sihat walafiat tau. Kalau tak, aku dah jadi arwah sebentar tadi,” marah sungguh Jhaznarul dengan tingkah laku Firdee Aqasha yang kadang-kala hendak bergurau tidak bertempat. 

Firdee Aqasha masih tidak mahu menghentikan ketawa yang terhambur. Namun, dia tidak pula lokek menghulurkan tangan untuk membantu Jhaznarul berdiri semula.

“Boleh tahan juga kalau kau dah terperanjat ya? Kalah Pak Belang dalam hutan tu. Sekali pandang macam muka cipanzi pun ada juga.” Firdee Aqasha makin besar pula gelak ketawanya

Masam sahaja muka Jhaznarul yang menerima lawak ekstrem daripada temannya itu. Seketika kemudian, Jhaznarul melipat kakinya ke betis Firdee Aqasha sehingga jejaka itu terhempas punggungnya ke tanah. Kali ini giliran Jhaznarul pula yang mengeluarkan ketawanya dari peti simpanan suara.

“Oh, balas dendam ya? Mangkuk punya kawan.” Firdee Aqasha menggosok-gosok punggungnya yang sakit terhentak.

“Muka kau pun ala mawas tadi. Ada hati nak sindir aku. Barulah adil, sama-sama bermuka ala-ala haiwan dari kumpulan tu.” Jhaznarul mengeluarkan sengihannya yang cukup berperisa sinis pada Firdee Aqasha.

“Sudah, sudah. Jangan nak mengata aku pula. Yang kau asyik belek pokok ni sedari tadi apasal? Pokok ni ada ala-ala rupa Risyam ke?” begitulah Firdee Aqasha yang tidak pernah sunyi dari mengusik teman-temannya. Dan yang kerap terkena di musim cuti semester, tidak lain dan tidak bukan Jhaznarullah, siapa lagi?

“Cakap sopan-santun sikit ya. Risyam aku lebih cantik dari semua makhluk ALLAH yang tercipta di sini.” Jhaznarul mempertahankan Husnarisyam. Iyalah, mana boleh kutuk awek orang sesuka hati, kan?

“Okey. Okey. Risyam dia soranglah yang cantik. Miran aku pun lawa jugalah. Tak nak kongsi cerita dengan aku?” Firdee Aqasha tidak mahu membangkitkan soal awek masing-masing sekarang kerana perasaan ingin tahunya lebih tinggi untuk dilunaskan. Semenjak pulang dari perkhemahan mereka, tingkah laku Jhaznarul sedikit berubah. Di atas faktor apa, masih tidak dapat dipastikan lagi.

Sambungan Di Sini: http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=1009&idc=7833

No comments: