Wednesday, September 10, 2008

Kenangan Di Bulan Ramdhan ...

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua pengunjung blog Ruang Rindu ... Rindu ke ... hehehe ...

Sebenarnya, di dalam bulan yang mulia ini, saya sengaja ingin membawa anda kembali ke zaman kenangan saya ketika saya berusia 16 tahun. Kenangan di bulan Ramadhan. Agak indah dan mampu membanggakan saya.

Selepas sahaja usai solot Subuh, saya kembali menarik selimut. Maklumlah hari Sabtu, ambil peluang untuk tidur lebih lama sikit. Namun, lena saya terganggu apabila mama mengetuk pintu bilik agak kuat. Terpinga-pinga saya membuka pintu bilik. Ingatkan apa dah jadi .... rupa-rupanya ...

“Ada berita gembira nak beritahu hang.” Kata mama. Saya memandang serius kepada mama.

“Apa dia?” Tanya saya dengan wajah yang masih mengantuk.

“Tadi, mama telefon Kak Zie penyampai radio 3 Pulau Pinang. Dia minta buat satu karangan berdasarkan tajuk ‘Impian Syawal’ yang paling kreatif untuk menang hadiah masa raya nanti.” Jelas mama. Pecah mengantuk saya sebab saya memang berminat untuk menyertai peraduan yang dianjurkan oleh Radio 3 Pulau Pinang. Ini kerana saya memang mencintai penulisan kreatif, lalu saya meminta mama menjelaskan dengan lebih lanjut kerana masih blur ... kihkihkih ...

“Macam mana tu mama? Tak berapa fahamlah.” Saya dah seret tangan mama agar dia boleh duduk di atas katil.

“Contohnya macam ni, andainya raya ni hang dapat benda yang tak pernah hang dapat dan apakah hang akan buat dengan benda tu. Kak Zie bagi contoh, selama ni hang tak pernah RM100 duit raya, sekiranya tahun ni hang dapat, apa yang akan hang buat dengan duit tu. Tu contoh saja tapi hang pikiaq la benda lain.” Jelas mama satu persatu.

“Ala maa ... tak dak idea laa .. mama ada idea?” Rengek ku untuk meminta idea sebab peluang sebegini bukan selalu datang. Inilah masanya untuk menunjukkan bakat yang terpendam. Mama berfikir seketika.

“Aku memang ada idea tapi aku tak reti karang. Hang buatla raya tahun ni kalau berpeluang hang nak sambut Aidilfitri di negara luar. Memandangkan tahun ni pun kita kongsi raya jadi tak mustahil kita akan kongsi raya dengan perayaan yang lain. Kalau boleh di oversea. Hang buatla, macam mana sambutan perayaan kita bergabung dengan Krismas dan kebudayaan Malaysia akan terpampang di kaca TV. Tu idea mama la.” Pergghh ... sesekali mama bagi idea ... boleh terangkat beb. Hehehe ... Saya mula terpikat dengan idea mama lalu satu senyuman tersimpul di minda kerana saya sudah tahu bagaimana hendak membuat artikel ini.

Tak jadi hendak tidur balik, terus segar jek mata. Hikhikhik ... lalu saya terus mengambil kertas bersama pen dan terus melakarkan cerita Impian Aidilfitri sebagaimana mana idea mama. Hari tu juga saya siapkan sebab kalau hantar lambat susah pulak pihak Radio nak nilaikan karya saya. Dan hari tu juga, saya mengeposkannya. Siap buat register lagi. Tak dapat juga ... tak tahulah ...

Raya pada masa tu, kita orang tak beraya di Malaysia kerana abah ajak pergi melancong di Australia (tajaan syarikat dia). Tak seronok langsung masa menyambut ketibaan Aidilfitri. Tak rasa suasana raya tapi yang bestnya dapat lihat negara orang.

Sebaik sahaja pulang ke tanahair sendiri, beberapa minggu kemudian, saya menerima satu bungkusan daripada pihak Radio 3 Pulau Pinang. Terpinga-pinga juga saya pada mulanya. Namun selepas itu, Yahooo ... (setelah isi kandungannya dibuka). Saya menang 1st prise weh ... Tak sangka karya saya terpilih sebagai karya yang terbaik ... lagilah membuatkan saya mencintai bidang penulisan ini. Bermacam-macam CD Original dan kaset hari raya saya dapat. Gembiranya hati saya .. hanya Allah saja yang tahu. Sayangnya saya tak dapat mendendangkan karya saya sendiri di radio. Ada juga rakan-rakan yang mendengar dan mengucapkan tahniah.

Kau dah glemer Ebriza ... hahaha ... itu antara ayat yang didendangkan oleh mereka yang mendengar ... Itulah antara kenangan Di bulan Ramadhan yang paling terindah dalam hidup ini. Alhamdulillah ...


SELAMAT BERSAHUR DAN SELAMAT BERBUKA PUASA SEMUA!

2 comments:

sharmiza24 said...

assalamulaikum ebriza thaniah dapat first pize dlm radio karangan diramadhan dan dimana kita pergi ibu kita lah idola .ibulah tempat kita luah apa sahaja dan kejayaan kita .ibulah yang tahu isi hati kita kerana dia melahirkan kita didunia dan mengandung kita 9 bulan dgn seksa
wassalam

dS said...

Wah!!! Siapa sangka, kejayaan 'Ebriza' pada hari ini sebenarnya... dikongsi bersama bondanya sendiri!

Sampaikan salam *tabik spring* kak ds untuk bonda Abby tau!